Followers

Tuesday, December 14, 2010

Selagi Boleh Berhutang....



Salam SeDunia...

Seramai 87,583 orang telah diistiharkan bankrap sehingga Oktober 2010. Kebanyakan mereka ini gagal membayar hutang kredit kad yang dikatakan mengenakan faedah antara 12% hingga 18% setahun.

Nasihat dari saya buat semua, berbelanjalah mengikut kemampuan, bukan mengikut kehendak dan nafsu sendiri.

Kita tidak mahu mendengar kesusahan yang dicari sendiri tetapi Kerajaan juga yang akan dipersalahkan. Belajar dan amal bersederhana dalam kehidupan.

Kepada golongan muda, janganlah terlalu ghairah untuk menggunakan kemudahan ini yang akan memusnahkan kehidupan dimasa akan datang.

Kepada Pihak Kerajaan, kadar faedah untuk penggunaan Kad Kredit perlu dikaji semula. Kadar sehingga 18% setahun saya lihat terlalu tinggi dan membebankan Rakyat.

Kepada Pihak Bank pula, berilah kelulusan Kad Kredit kepada mereka yang benar-benar layak dan benar mampu untuk bayar semula pinjaman tersebut. Janganlah kerana terlalu memikirkan keuntungan sehingga menyebabkan lebih ramai lagi akan diistiharkan BANKRAP.....


Anuar B. Basiran
14.12.2010

1 comment:

  1. Yes, i do agree with u..

    Even though having a credit card will ease our expenditure, but in the long run it will not be justifiable with high interest rate from the bank.

    But personally, i think that by having credit card had made my life easier, as i do not have to carry much cash around!

    pros and cons.......

    ReplyDelete